مترسک

مترسک
ورود شما به مترسک را خیر مقدم عرض می نماییم.
به دلیل بروز بودن سایت لطفا از سایر صفحات وب هم دیدن نمایید.

تبلیغات هزینه نیست بلکه زمینه سازی برای معرفی وب خود به دیگران و درآمد زایی برای شماست .

نويسندگان
علی بابازاده
موضوعات وب
آهنگ(۱۳)
دانلود(۱٢)
عکس(٧)
بهار(٥)
دانلود آهنگ(٤)
هنر(٤)
موزیک(٤)
گزارش(٤)
دولت(۳)
المپیک(۳)
آهنگ جدید(۳)
تصاویر(۳)
خبر(۳)
جدید(٢)
تیم(٢)
الف(٢)
بیماری(٢)
ایران(٢)
فوتبال(٢)
کتاب(٢)
بدن(٢)
رژیم(٢)
درمان(٢)
دانلود کتاب(٢)
تتلو(٢)
واکنش(٢)
ریو(٢)
پونک(٢)
امیر تتلو(٢)
نیوز(٢)
بهار نیوز(٢)
حامد همایون(٢)
میگنا(٢)
مسعود صادقلو(۱)
بلاگ(۱)
آهنگ جدید حامد همایون(۱)
دانلود آخر شب(۱)
آهنگ همایون(۱)
بهار خبر(۱)
به گزارش(۱)
مثل شیر(۱)
سیروان(۱)
اردلان طعمه(۱)
حالم بده(۱)
مهدی احمدوند(۱)
مهدی جهانی(۱)
آلامتو(۱)
مگه(۱)
داعش(۱)
گرام(۱)
موزیک جدید(۱)
علیشمس(۱)
غذایی(۱)
نود(۱)
وارث(۱)
بازیگر(۱)
متن آهنگ(۱)
یوفا(۱)
خسروی(۱)
فال روزانه(۱)
بازیکن(۱)
کتاب خوانی(۱)
نیمه گمشده(۱)
پزشکی و سلامت(۱)
شکم(۱)
همایون(۱)
فیلم(۱)
اخبار(۱)
مرگ(۱)
هاشمی(۱)
غذا(۱)
اقتصاد(۱)
آمریکا(۱)
کنکور(۱)
دفاع(۱)
قاب عکس(۱)
آخر قصه(۱)
شادمهر(۱)
لاغری(۱)
میهن(۱)
متن(۱)
تنهام(۱)
خبری(۱)
نقل(۱)
دوباره عشق(۱)
مگه میشه(۱)
خرید کتاب(۱)
گوشی(۱)
جهان(۱)
رفسنجانی(۱)
کشور(۱)
آلمان(۱)
تبلیغات



حل معمای ژنتیکی جالب نظریه داروین


 

  • حل معمای ژنتیکی جالب نظریه داروین

    حل معمای ژنتیکی جالب نظریه داروین

    حل معمای ژنتیکی جالب نظریه داروین 

    در حال حاضر معماهای زیادی درباره علم وجود دارد که حل نشده است،اما اخیرا یکی از نظریه های علمی مبهم توسط دانشمندان انگلیسی حل شده است. یک معمای ۵۱ میلیون ساله در مورد ژن مسئول خصوصیات باروری در نوعی گل که پرفسور چارلز داروین ۱۵۰ سال پیش مطرح کرده بود، توسط دانشمندان انگلیسی کشف شد.

    حل معمای ژنتیکی جالب نظریه داروین

    حل معمای ژنتیکی نظریه داروین

    نظریه داروین بر این اساس بود که برخی گونه های گیاه پامچال دارای دو نوع گل بوده و طول اندام تولید مثل نر و ماده آنها متفاوت است تا حشرات گرده‌ افشان بتوانند آنها را باهم پیوند بزنند. محققان دانشگاه ایست آنگلیا با بررسی عمیق تر این فرضیه توانستند یک معمای ژنتیکی ۵۱٫۷ میلیون ساله را حل کنند. آنها مجموعه‌ای از ژن‌های مسئول صفات تولید مثلی گل پامچال را شناسایی کردند.

    بینش راه گشای داروین در مورد اهمیت دو گونه گل موسوم به “Pin” و “Thrum” منجر به ایجاد مفهوم چندریختی یا هترواستیلی شد و تحقیقات بعدی به شکل گیری نظریه ژنتیک مدرن کمک کرد. چندریختی به دسته‌ای از گلهای دوجنسی یا هرمافرودیت گفته می‌شود که دارای خامه و پرچم ناهم‌اندازه از دید بلندی هستند.

    اکنون محققان انگلیسی دقیقا دریافته‌اند که کدام بخش از کد ژنتیکی این گونه ها باعث شکل گیری آنها به این شکل در ۵۱ میلیون سال قبل شده است.

    حل معمای ژنتیکی جالب نظریه داروین

    ابرژن ها مجموعه هایی از ژن های مرتبط که همیشه با هم به عنوان یک واحد به ارث می رسند

    ابرژن ها به مجموعه هایی از ژن های به هم مرتبط گفته می‌شود که همیشه با هم به عنوان یک واحد به ارث می‌رسند و زیست‌ شناسی پیچیده را کنترل می‌کنند. محققان با همکاری موسسه ارلهام در انگلیس به نقشه برداری از ژن های پامچال و تعیین توالی ژنوم آن پرداختند تا مجموعه ژن های خاص مسئول ایجاد گونه‌های متفاوت گل را پیدا کنند.

    به گفته آنها، درک بهتر ژنتیک پایه رشد گیاه و تولید مثل گونه های مختلف به گسترش دانش محققان در مورد کل سیستم گرده‌ افشانی که اساس تنوع زیستی و امنیت غذایی است، خواهد پرداخت. دانشمندان در تلاش برای یافت ژن های کنترل کننده چندریختی همچنین توانستند زمان جهش اصلی را در ۵۱٫۷ میلیون سال قبل تعیین کنند.

     


تاريخ : ۱۳٩٥/٩/۳٠ ساعت: ۱٢:۱۸ ‎ب.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :



آموزش تهیه کباب ترکی ویژه و خوشمزه


 

  • آموزش تهیه کباب ترکی ویژه و خوشمزه

    آموزش تهیه کباب ترکی ویژه و خوشمزه

    آموزش تهیه کباب ترکی ویژه و خوشمزه 

    برای شما آموزش تهیه کباب ترکی را داریم که بسیار خوش طعم است و در کل ایران هم طرفدار دارد. پس بیایید آموزش آن را با هم دنبال کنیم. 

    مواد لازم برای کباب ترکی :

     گوشت چرخ کرده 500 گرم 
    پیاز ریز خرد شده  یک عدد 
    زردچوبه،نمک،فلفل سیاه و قرمز،دارچین،پودر میخک   از همه یکم
     جعفری خیلی ریز خرد شده  سه قاشق غذاخوری

    مواد لازم برای سس کباب ترکی :

     گوجه فرنگی خیلی ریز خرد شده یک و نیم لیوان 
     پیاز خرد شده دو قاشق غذاخوری 
     فلفل دلمه ریز خرد شده دو قاشق غذاخوری 
    سیر رنده شده  یک حبه 
    نمک و فلفل به مقدار لازم

    طرز تهیه کباب ترکی و سس مخصوص : 

    مواد کباب را مخلوط و یک ساعت داخل یخچال بگذارید بعد در دست ورز بدهید و داخل روغن سرخ کنید. از روغن خارج و سس را داخل همان تابه درست کنید.سیر و پیاز را سرخ کنید و گوجه و فلفل دلمه و نمک و فلفل را بریزید. در تابه را بگذارید تا گوجه آب بیندازد و بپزد بعد کباب ها را داخل سس بچینید و با در بسته یک ربع بپزید.کباب خوشمزه تان را با نان یا برنج سرو کنید.

     


تاريخ : ۱۳٩٥/٩/٢٧ ساعت: ٧:٢۱ ‎ق.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :



انتخابات آمریکا :: روز از نو


 

  • انتخابات آمریکا :: روز از نو

      

    بله خیلی به ما ربط داره. چون تصمیم‌های رئیس‌جمهور آینده‌شون مستقیم روی کشور و ناحیه‌ی ما اثرگذاره. حالا اوباماشون که به قول خودشون بچه خوب و مودب و نرمالی بود، این شد! ازین دوتا فاجعه که توی مناظره، فقط از مسائل جنسی هم صحبت می‌کنن چی قراره در بیاد؟

    Image result for ‫کلینتون و ترامپ‬‎

     


تاريخ : ۱۳٩٥/٩/٢٤ ساعت: ۸:٥۸ ‎ب.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :



عکسی دیده نشده از عباس کیارستمی


 

  • عکسی دیده نشده از عباس کیارستمی

    دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۳

    عکسی دیده نشده از عباس کیارستمی

    کد مطلب : 121753

    گروه فرهنگی: به تازگی تصاویری از کارگردان برنده نخل طلای جشنواره کن نشسته بر یک تانک جنگی در فضای مجازی منتشر شده است.

    عباس کیارستمی کارگردان پرآوازه سینمای ایران ۱۴ تیر در فرانسه چشم از جهان فروبست. او خالق آثار ماندگاری چون «خانه دوست کجاست؟»، «باد ما را خواهد برد» و «طعم گیلاس» بود.عکس منتشر شده از کیارستمی متعلق به آرشیو بهمن کیارستمی فرزند این کارگردان است.

    عکسی دیده نشده از عباس کیارستمی

    عکسی دیده نشده از عباس کیارستمی


    ۰

    داغ کنید



     


تاريخ : ۱۳٩٥/٩/٢۳ ساعت: ٩:۱٩ ‎ق.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :



از تندیس دکتر معتمدنژاد رونمایی شد


 

  • از تندیس دکتر معتمدنژاد رونمایی شد
    امروز (۲۰ آذر ماه) پس از برگزاری مراسم یادبود زنده‌یاد کاظم معتمدنژاد در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه، با حضور سلیمی (رییس این دانشگاه)، مهدی فرقانی (رییس دانشکده علوم ارتباطات)، هادی خانیکی و جمعی از اساتید و پژوهشگران علم ارتباطات، از تندیس رئال دکتر معتمدنژاد، در دفتر او در دانشکده ارتباطات، رونمایی شد.دفتر زنده‌یاد معتمدنژاد در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه، پس از درگذشت وی، همچنان دست نخورده نگه داشته شده است و قرار است تندیس رئال پدر علم ارتباطات هم در این دفتر نگهداری شود.

    اردیبهشت ماه امسال هم همزمان با روز جهانی ارتباطات، در مراسمی که به نکوداشت بنیانگذار علم ارتباطات و احیاگر آموزش روزنامه‌نگاری - استاد کاظم معتمدنژاد - اختصاص داشت، از سردیس جدید این استاد، به پاس مقام علمی و اخلاقی‌اش رونمایی شد.به مناسبت سومین سالروز درگذشت پدر علم ارتباطات، امروز (۲۰ آذر ماه) مراسم یادبودی با حضور استادان و دانشجویان علم ارتباطات در دانشکده علوم‌ ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد که جریان این مراسم متعاقبا ارسال می‌شود.

    به گزارش ایسنا، دکتر معتمدنژاد سال ۱۳۱۳ در بیرجند متولد شد. دوران متوسطه را در دبیرستان مروی در تهران پشت سر گذاشت و در سال ۳۶، با لیسانس رشته قضایی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. در کارنامه تحصیلی او دکتری علوم سیاسی از  دانشکده حقوق و علوم اقتصادی دانشگاه پاریس،  دکتری تخصصی روزنامه‌نگاری از انستیتوی مطبوعات و علوم خبری در دانشگاه پاریس و دیپلم‌عالی تدریس روزنامه‌نگاری از مرکز بین‌المللی تعلیمات عالی روزنامه‌نگاری دانشگاه استراسبورگ نیز  دیده می‌شود.

    در کارنامه حرفه‌ای کاظم معتمدنژاد، دانشیاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران، استادی و ریاست دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، استاد گروه علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، استاد مهمان دانشگاه‌های فرانسه (پاریس و رن) و مدیریت تحقیقات (استاد راهنمای رساله‌های دکتری) دانشگاه پاریس به چشم می‌خورد.

    او علاوه بر عضویت در انجمن‌های بین‌المللی، تألیف‌های متعددی نیز از خود به جای گذاشت که «روش تحقیق در محتوای مطبوعات»، «وسایل ارتباط جمعی»، «مبانی حقوقی بین‌المللی گزارشگری برای صلح»، «اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی»، «جامعه اطلاعاتی: اندیشه‌های بنیادی، دیدگاه‌های انتقادی و چشم‌اندازهای جهانی»، «حقوق مطبوعات» و ... از جمله آنهاست.

     


تاريخ : ۱۳٩٥/٩/٢۱ ساعت: ۱۱:٢٤ ‎ق.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :



پشت پرده ترافیک‌های عجیب اخیر تهران


 

  • پشت پرده ترافیک‌های عجیب اخیر تهران
    افزایش عجیب و محسوس ترافیک در روزهای اخیر در خیابان‌ها و معابر پایتخت، علامت پرسش و در حال تعجب برانگیزی را در ذهن بسیاری از شهروندان تهرانی ایجاد کرد که «چه اتفاقی افتاده؟» سوالی که این روزها ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده و اما و اگرهایی که مطرح می‌شود هیچ کدام نمی‌تواند پاسخگوی این سوال باشد که در یکی دو هفته اخیر چه اتفاقی افتاده که ترافیک در خیابان‌های تهران گره خورده؟

    گلایه شورای شهر از ترافیک عجیب این شب‌های پایتخت/ مبهم بودن دلایل افزایش ترافیک تهران

    این افزایش عجیب و سوال‌برانگیز ترافیک در معابر درون شهری پایتخت در روزهای اخیر در حالی به اوج خود رسید که قفل شدن خیابان‌های تهران، صدای بهشت‌نشینان را هم در آورد؛ به گزارش شورا آنلاین ابوالفضل قناعتی با اشاره به ترافیک گسترده در معابر پایتخت به خصوص شمال تهران با بیان اینکه متأسفانه در چند شب اخیر شاهد ترافیک سنگینی در اکثر معابر شهری و بزرگراهی هستیم، گفت: حجم ترافیک به حدی است که موجبات اعتراضات گسترده مردم را فراهم کرده است و زندگی شهروندان به خصوص سکنه این مناطق با مشکلات زیادی مواجه شده است.

    وی همچنین با مبهم خواندن دلیل این ترافیک، می‌گوید: دلیل این ترافیک مبهم است اما پلیس اعلام کرده که به دلیل سرمای هوا و کاهش طول روز حجم ترافیک در معابر تهران افزایش یافته است.

    البته در یکی دو هفته اخیر و پس از بالا گرفتن آلودگی هوای شهر تهران، شاهد افزایش ساعت اعمال ممنوعیت تردد در محدوده طرح زوج و فرد هم بودیم که این موضوع عملاً تاثیر کاهش طول روز در زیاد شدن ترافیک خودروها را حداقل در معابر این محدوده بی اثر می‌کند چرا که در یکی دو هفته اخیر، زمان اعمال ممنوعیت تردد در محدوده زوج و فرد بر خلاف نیمه دوم سنوات گذشته، از ساعت 17 به 19 افزایش یافت.

    جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت: افزایش ترافیک به دلیل فرارسیدن ماه ربیع!

    از سوی دیگر قرمز شدن رنگ ترافیک در نقشه‌های ترافیکی پایتخت در حالی بود جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، افزایش حجم ترافیک و قفل شدن خیابان‌های پایتخت را مربوط به پایان ماه صفر و فرارسیدن ماه ربیع و همچنین سرمای هوا می‌داند و می‌گوید: به‌طور کلی با پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع‌الاول و همچنین سرمای هوا و کاهش طول روز حجم ترافیک در معابر تهران افزایش یافته است، از سوی دیگر با توجه به پیش‌بینی بارندگی در تهران در روزهای آتی احتمال افزایش حجم ترافیک در روزهای آتی وجود دارد.

    به هر حال درست است که پایان صفر و ورود به ماه ربیع، به افزایش ترافیک منجر می‌شود و سردی و برودت هوا نیز حجم ورود خودروها به معابر را افزایش می‌دهد ولی نکته قابل تامل اینجا است که در روزهای اخیری که شاهد اوج گرفتن ترافیک در معابر تهران بودیم، کاهش برودت هوا کاملاً مشهود بود و این به معنای بی اثر بودن برودت و سرمای هوا در ترافیک روزهای اخیر است.

     پلیس به دنبال افزایش ممنوعیت تردد در تهران

    همچنین شب گذشته سردار محمدرضا مهماندار رئیس تازه از راه رسیده راهور تهران در واکنش دیگری به افزایش اخیر ترافیک در خیابان‌های تهران، با حمایت تلویحی و زیر پوستی از افزایش محدوده‌های تردد ممنوع در شهر تهران در مصاحبه‌ای با اخبار سراسری با انداختن توپ «سنگینی ترافیک» در زمین «مردم و خیابان‌ها» انداخت و گفت: در حال حاضر ظرف و مظروف در تهران با یکدیگر مطابقت ندارد و باید یا محدودیت‌های جدیدی در شهر تهران اعمال کنیم که مثلاً برخی از مناطق را به محدوده زوج و فرد اضافه کنیم یا خود مردم، مراعات کرده و کمتر از وسائل نقلیه شخصی استفاده کنند.

    وی عنوان کرد: قسمتی از بافت شمال شهر تهران، بافت قدیمی است که دارای معابر باریکی بوده و از سوی دیگر شاهد تقاضای بسیار زیاد سفر در این نقاط هستیم؛ لذا میزان ظرفیت راه‌های شمال تهران، مطابقتی با تقاضای سفر در این نقاط ندارد که تنها راهکار آن، یا اضافه شدن محدودیت‌های جدید است یا مراعات مردم.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پایان نیز خاطرنشان کرد: روزانه 1000 دستگاه خودرو و موتورسیکلت به تهران اضافه می‌شود.

    چه چیزی در پسِ پرده ترافیک‌های عجیب و غیرمتعارف اخیر تهران است؟

    فارغ از درست بودن اصل موضوع عدم تطابق ظرف و مظروف خیابان‌ها و اتومبیل‌های تهران، نکته حائز اهمیت آن است که این عدم تطابق ظرف و مظروف و این ورود پرحجم خودروها و موتورسیکلت‌ها به شهر تهران موضوع تازه‌ای نیست که بشود ترافیک‌های عجیب و غیرمتعارف اخیر را به ریش این دو عامل گره زد.

    البته نکته قابل توجه دیگر این است که پلیس راهور در حالی اخیراً از ورود پر حجم روزانه 1000 دستگاه خودرو و موتورسیکلت به تهران گلایه می‌کند که پیش از این، رئیس پلیس راهور ناجا همواره به راحتی از کنار این موضوع گذر کرده است و به دفعات با طفره رفتن از پاسخ صریح به سوال خبرنگاران در خصوص اشباع شدن خیابان‌های پایتخت در قبال حجم ورود خودرو و موتورسیکلت‌های جدید به شهر تهران، به جمله ما تابع قانونیم بسنده می‌کرد.

    به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا این ترافیک عجیب و پر سر و صدای اخیر پایتخت از کجا نشأت گرفته و قرار است به کجا ختم شود. مساله‌ای که احتمالاً حواشی زیادی را به دنبال خواهد داشت چرا که موضوع حقوق مردم و تضییع آن در مساله ممنوعیت تردد خودروها و عدم تطابق آن با حق بیمه‌ای که برای 365 روز سال از سوی مردم پرداخت می‌شود، مغایرت معنادارای دارد و این مغایرت گلایه‌های بسیاری را به وجود آورده که بدون پاسخ مانده است.

     


تاريخ : ۱۳٩٥/٩/٢٠ ساعت: ۱٠:۳۱ ‎ق.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :



انتقاد از حاکمیت؛ حق و تکلیف شرعی


 

  • انتقاد از حاکمیت؛ حق و تکلیف شرعی
    اشکان بنکدارجهرمی

    یکی از ویژگی‌های جذاب اسلام از همان ابتدای ظهور امر به معروف و نهی از منکر در برابر صاحبان قدرت بوده است. اسلام حتی از همان ابتدا این موضوع را شامل حاکمیت اسلامی نیز دانسته است. پیامبر اسلام (ص) که ولایتش قابل پذیرش تمام مسلمانان است پس از فتح مکه و وقتی در اوج قدرت خود به سر می‌برد در غزوه حنین در برابرمشرکان به پیروزی ارزشمندی می‌رسد. وسعت غنائم این جنگ بسیار افزونتر از آن چیزیست که تا پیش از این نصیب لشکر اسلام شده بود. در هنگام تقسیم غنایم پیامبر (ص) به سبب نرم کردن قلوب تازه مسلمانان قریش پیش و بیش از انصار، آنها را از غنایم برخوردار نمودند. اعراب بر سر آنحضرت ریختند و پیوسته درخواست عطیه می‌کردند، و کار به جایی رسید که ایشان را تحت فشار قرار دادند و بسوی درختی راندند و ردای آنحضرت به شاخهٔ درخت گیر کرد و از دوش آنحضرت کنار رفت.

    ایشان خطاب به معترضین فرمودند: «هان ای مردم، ردای مرا به من بازگردانید! سوگند به آنکه جان من در دست اوست، اگر به شمار درختان تهامه شتر می‌داشتم، همه را میان شما تقسیم می‌کردم، و هرگز مرا بخیل و ترسو و دروغ زن نمی‌یافتید!»1 آنگاه بسوی شتر سواری خودشان رفتند و از کوهان آن یکی تار موی جدا کردند، و آن را در میان انگشتانشان گرفتند، و فراز آوردند و گفتند: «هان ای مردمان بخدا، در این غنیمت شما حتی به اندازه این تار موی شتر سهم ندارم؛ مگر خمس، که آن خمس نیز به خودشما بازمی‌گردد.»2

    نحوهٔ تقسیم غنایم پشتوانهٔ سیاسی حکیمانه‌ای داشت، اما در آغاز کار حکمت این تقسیم برای بسیاری از مردم مفهوم نبود، و در نتیجه، زبان‌های این و آن به اعتراض گشوده شد. سعدبن عُباده بر آن حضرت وارد شد و گفت: ای رسول‌خدا، این مردم انصار در اندرون خویش بر شما خشم گرفته‌اند که چرا شما در تقسیم این غنایم چنین عمل کردید، و همه را میان خویشاوندان خودتان تقسیم کردید!؟ و برای این مردم انصار هیچ‌چیز در نظر نگرفتید؟! رسول خدا (ص) فرمودند: تو در این میانه چکاره هستی!؟ گفت: ای رسول‌خدا، من به هر حال مردی از قوم و قبیلهٔ خودم هستم!؟ فرمودند: حال که این طور است، مردمت را به نزد من در این محوطه گردآور.

    سعد از محضر نبی‌اکرم (ص) خارج شد و انصار را در آن محوطه گرد آورد. گروهی از مهاجرین نیز آمدند و آنان را نیز راه داد و به آن محوطه درآمدند. عده‌ای دیگر نیز آمدند، اما آنان را بازگردانید. وقتی همهٔ انصار برای ملاقات با پیامبراکرم (ص) گرد آمدند، سعد گفت: این مردم انصارند که برای ملاقات با شما گرد آمده‌اند! رسول‌خدا (ص) نزد آنان آمدند و حمد و سپاس و ثنای خداوند به جای آوردند، و آنگاه فرمودند: «ای جماعت انصار، این چه سخنانی است که از قول شما برای من بازگفته‌‌اند؟! در دل خودتان بر من خشم گرفته‌اید؟! مگر وقتی من نزد شما آمدم گمراه نبودید، و خداوند شما را هدایت فرمود؟ و مستمند نبودید، و خداوند شما را بی‌نیاز گردانید؟ و دشمنان یکدیگر نبودید، و خداوند دلهایتان را با یکدیگر پیوند داد؟!»3 همگی گفتند: «چرا، خدا و رسولش بر ما منت و لطف دارند!؟»

    آنگاه پیامبر بزرگ اسلام فرمودند: پاسخ مرا نمی‌دهید، ای جماعت انصار؟! گفتند: چه پاسخی به شما بدهیم، ای رسول‌خدا؟ منت و فضل و لطف خدا و رسول‌خدا را است! ایشان مجدداً فرمودند: «هان به خدا، اگر می‌خواستید می‌توانستید بگویید، و اگر می‌گفتید راست می‌گفتید و سخنانتان مورد تصدیق قرار می‌گرفت. در حالی نزد ما آمدی که همگان تو را تکذیب کرده بودند، و ما تو را تصدیق کردیم؛ همگان تو را وانهاده بودند، ما تو را یاری و پشتیبانی کردیم؛ در حالی نزد ما آمدی که آواره بودی، و ما به تو جا و مکان دادیم؛ و مستمند بودی، و ما با تو همدردی و همراهی کردیم!؟»4 «شما - ای جماعت انصار - در دل‌هایتان نسبت به من خشمگین شدید، به خاطر پر کاهی از مال دنیا که بواسطه آن خواستم دل مردمانی را به دست بیاورم تا مسلمان شوند؛ و شما را به اسلامتان واگذار کردم؟! نمی‌پسندید - ای جماعت انصار- که مردم گوسفند و شتر ببرند، و شما رسول خدا را نزد بار و بنه خودتان ببرید؟! سوگند به آنکه جان محمد در دست اوست؛ حتی اگر هجرتی در کار نبود، من خود مردی از انصار بودم؛ و اگر مردم همه یک ملت شوند، و انصار یک ملت، من به ملت انصار خواهم پیوست! بار خدایا، انصار را، و فرزندان انصار را، و فرزندان فرزندان انصار، را رحمت فرمای!»5 مردم آنقدر گریستند که موهای ریش آنان اشک‌آلود گردید، و گفتند: ما از اینکه رسول خدا سهم و بهرهٔ ما شده‌اند، بسیار خشنودیم! آنگاه، رسول‌خدا -صلى الله علیه وسلم- بازگشتند، و مردم متفرق شدند.6

    سیره پیامبر(ص) در برخورد با مردم الگوی والایی به ما می‌دهد از انتقاد پذیری که اولین و برترین حاکم اسلامی معصوم از خود نشان می‌دهد. پیامبر (ص) نه تنها بر رفتار اعتراض آمیز، پر طعنه و خشن انصار خشم نمی گیرد و آنها را به اتهام نافرمانی و توهین کیفر نمی دهد بلکه خود را مهربانانه و حکیمانه موظف با پاسخگویی به مردم می‌داند. برخورد پیامبر(ص) با نماینده انصار نیز قابل تأمل است. وقتی که سعدبن عُباده خود را نماینده انصار معرفی می‌کند رسول الله در کمال خضوع و خشوع خود را به سبب تقاضای سعد آماده پاسخگویی به انصار می‌کند و تلاش نمی کند تا ابن عباده را با انواع اتهام مورد تهدید قرار دهد. اوج سخنان پیامبر در این داستان تاریخی آن جا جلوه گر می‌شود که ایشان به خود انتقادی می‌پردازند. وقتی که انصار گفتند: منت و فضل و لطف خدا و رسول‌خدا را است! ایشان مجدداً فرمودند: هان به خدا، اگر می‌خواستید می‌توانستید بگویید، و اگر می‌گفتید راست می‌گفتید و سخنانتان مورد تصدیق قرار می‌گرفت. در حالی نزد ما آمدی که همگان تو را تکذیب کرده بودند، و ما تو را تصدیق کردیم؛ همگان تو را وانهاده بودند، ما تو را یاری و پشتیبانی کردیم؛ در حالی نزد ما آمدی که آواره بودی، و ما به تو جا و مکان دادیم؛ و مستمند بودی، و ما با تو همدردی و همراهی کردیم!؟»

    ایشان به بیان ضعف خویش در ابتدای هجرت و لطف انصار اشاره می‌کند تا مبادا اندک خشمی در دل ایشان بی پاسخ بماند. خاتم پیامبران (ص) می‌دانست که اطاعت پذیری جز در سایه مشارکت اختیاری مردم پشیزی نمی ارزد و اوج ولایت پذیری، آنجا رخ نشان می‌دهد که پیامبر به عنوان حاکم معصوم جامعه اسلامی در اوج قدرت خود نه تنها خشم نگیرد و اجازه انتقاد به اعراب بدهد بلکه حتی از زبان آنها بر خود انتقاد نماید تا حتی اگر گفته هایی انتقادی به سبب شکوه و جلال حاکمیت از زبان بندگان خارج نگردد از زبان حاکم (پیامبر) شنیده شود و دلها خالی از هر گونه سخن مکتوم گردد. دلهایی که قرار است ولایت پذیر نباشند حتی نمی توانند اندکی محکوم به خفقان باشند.

    جانشین وی امیر المؤمنین علی (ع) نیز به عنوان پیرو راستین پیامبر جز این روش را به ما ارائه نمی کنند. وصی پیامبر (ص) می‌فرمایند: «تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا، در مقابل امر به معروف و نهی از منکر چیزی نیست مگر به اندازه رطوبتی که از بخار دهان خارج می‌شود در برابر دریایی مواج و پهناور (ثفئه) مقدار آب کمی است که از دهان خارج می‌شود و از تُف کمتر است.»7 بنابراین، از دید آن حضرت ارزش و فضیلت امر به معروف و نهی از منکر نه تنها از هر عمل و فریضه دینی دیگر بالاتر و برتر می‌باشد، بلکه بر اساس سخنان ایشان چنانچه همه اعمال دیگر را در یک کفه ترازو قرار دهند و امر به معروف و نهی از منکر را در کفه‌ی مربوط به امر به معروف و نهی از منکر سنگین‌تر خواهد بود.

    بالاتر از آن این که، در این مقایسه و موازنه، ارزش و مقدار همه اعمال نیک در مقابل یکی از آنها که امر به معروف و نهی از منکر است، بطور خارق‌العاده‌ای سبک‌تر و پایین‌تر است؛ چراکه نسبت میان آن‌ها، مانند نسبت قطره‌ی آب است در مقابل دریا. همان‌طور که در سطور بالا آورده شد؛ امام علی (ع) تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خداوند را در مقابل امر به معروف و نهی از منکر همانند قطره‌ی آبی در برابر دریایی پهناور دانستند. در ادامه‌ی این کلام نورانی مطلب عجیبی را بیان می‌دارند و اضافه می‌نمایند که «از امر به معروف و نهی از منکر بالاتر هم داریم و آن، گفتن سخن حق نزد حاکم ظالم است.»

    « ...و افضل من ذلک کله کلمه عدل عند امام جائر8 بالاتر از همه این‌ها اعمال نیک، جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهی از منکر، سخن عادلانه‌ای است که در مقابل پیشوای ظالم گفته شود». آن حضرت در جای دیگر به مردم می‌گویند: «من دو حق بر گردن شما دارم؛ اول وفای به بیعت و دوم نصیحت کردن من به صورت آشکار و پنهان است» و اما حقی علیکم فالوفاء بالیعه و النصیحه فی المشهد و المغیب 9 حق من بر شما وفای به بیعت و نصیحت آشکار و نهان است». بنابراین از منظر امام، عامه‌ی مردم و آحاد جامعه نه تنها وظیفه دارند که مقابل پیشوای ظالم بایستند و او را از معصیت باز دارند، بلکه در مقابل پیشوای عادل و معصومی همچون خودش هم حق دارند که او را نصیحت کنند و بالاتر از آن، اینکه این نصیحت یک تکلیف است و حق امام بر مردم است که باید مردم آن را ادا نمایند! یعنی در مرتبه ای شدید تر مردم حتی وظیفه دارند که بر امام خود انتقاد کنند. در جایی دیگر به مردم تذکر می‌دهد که اگر به این وظیفه و حق و حق خود یعنی امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حاکم عمل نکنند، مستوجب عقوبت و مجازات الهی خواهند بود.

    فاذا عملت الخاصه بالمنکر جهاراً فلم تغیر ذلک العامه استوجب الفریقان العقوبه من‌الله عزوجل 10 اگر خاصه بطور علنی و آشکار مرتکب منکر گردند و عامه برای تغییر و اصلاح آنان اقدام نکنند، هر دو گروه(عامه و خاصه) سزاوار عقوبت و مجازات خداوند عزوجل می‌باشند. از این جهت در حکومت اسلامی نه تنها منعی بر انتقاد از حاکمان (هرچند بسیار با تقوا باشند) وجود ندارد بلکه تمام آحاد ملت مسلمان موظفند که در جهت انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، به شکل اعلای آن، از حاکمان پرسش نماید و آنان را از منکر بر حذر دارد و به معروف امر کند. در اینجا با توجه به سیره نبوی و علوی حتی می‌توان گفت گه بر حکومت اسلامی است که راه انتقاد را باز بگذارد. مسلماً بستن راه انتقاد و قبض جامعه نه تنها مردم مسلمان را خوشایند نمی‌آید بلکه آنها را از هدف مورد نظر اسلام دور می‌نماید.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    1- «أیها الناس، ردوا علی ردائی، فوالذی نفسی بیده، لوکان عندی عدد شجر تهامه نعما لقسمته علیکم ثم ما الفیتمونی بخیلا ولا جبانا ولا کذّابا»
    2- «أیها الناس، والله مالی فی فیئکم ولا هذه الوبره، إلا الخمس، والخمس مردود علیکم»
    3- «یا معشر الانصار، ما قاله بلغتنی عنکم؟! وجده وجدتموها علیّ فی أنفسکم؟! ألم آتکم ضلالاً فهداکم الله؟ وعاله فأغناکم الله؟ وأعداءً فألّف بین قلوبکم؟»
    4- «أما والله، لو شئتم لقلتم فصدقتم ولصدقتم: أتیتنا مکذبا فصدقناک، ومخذولاً فنصرناک، وطریداً فآویناک، وعائلاً فآسیناک!»
    5- «أوجدتم یا معشرالانصار فی أنفسکم فی لعاعه من الدنیا تألفت بها قوماً لیسلموا ووکلتکم إلى إسلامکم؟ ألا ترضون یا معشرالانصار، أن یذهب الناس بالشاه والبعیر وترجعوا برسول‌الله إلى رحالکم؟ فوالذی نفس محمد بیده، لولا الهجره لکنت امرء من الانصار، ولو سلک الناس شعباً، وسلکت الأنصار شعباً لسلکت شعب الأنصار. اللهم ارحم الأنصار، وأبناء الأنصار، وأبناء أبناء الانصار»
    6- سیرهٔ ابن‌هشام، ج ۲، ص ۴۹۹-۵۰۰؛ نظیر همین روایت را بخاری آورده است: ج ۲، ص ۶۲۰-۶۲۱٫
    7- .«و ما اعمال البر کلها و الجهاد فی سبیل‌الله عند الامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثه فی بحر لجی:(ابن‌ابی‌الحدید، ابو‌حامد. شرح نهج‌البلاغع. داراحیاء التراث العربی، بیروت: 1409 ه/ 1989 م، جزء 19، صص 410 ـ 411)
    8- عبده. پیشین، حکت 374، ص 746؛ الآمدی. پیشین، ج 1، ص 238، شماره 272
    9- فیض‌الاسلام. پیشین، خ 34، ص 114
    10- صافی گلپایگانی، لطف‌الله. راه اصلاح یا امر به معروف و نهی از منکر. دفتر انتشارات اسلامی، قم: 1373، ص 52 ـ 53(به نقل از وسایل 11/407)

     


تاريخ : ۱۳٩٥/٩/۱۸ ساعت: ۱۱:٢٠ ‎ق.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :



لباس ست زمستانی دخترانه رنگ سورمه ای و قهوه ای


 

  • لباس ست زمستانی دخترانه رنگ سورمه ای و قهوه ای

    لباس ست زمستانی دخترانه رنگ سورمه ای و قهوه ای سورمه ای و قهوه ای دو رنگ اصلی شیک پوشی در زمستان و پاییز هستند. برای ست کردن لباس های تان با این دو رنگ می توانید از ست های زیر الگو بگیرید.   ست کردن لباس با رنگ سورمه ای و قهوه ای، یک […]

    مجله اینترنتی ایران استایل

    سورمه ای و قهوه ای دو رنگ اصلی شیک پوشی در زمستان و پاییز هستند. برای ست کردن لباس های تان با این دو رنگ می توانید از ست های زیر الگو بگیرید.

    ست کردن لباس با رنگ سورمه ای و قهوه ای، یک ترکیب زمستانی زیبا و شیک

    سورمه ای و قهوه ای دو رنگ پر طرفدار برای پاییز و زمستان هستند. شما هم اگر می خواهید در زمستان یک فرد شیک پوش و خوش تیپ شوید پیشنهاد می کنیم از این دو رنگ پر طرفدار استفاده کنید. می توانید برای ست کردن دو رنگ سورمه ای و قهوه ای از ست های زیر الگو برداری کنید.

     


تاريخ : ۱۳٩٥/٩/۱٦ ساعت: ٤:٥۱ ‎ق.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :



دانلود آهنگ جدید سعید عرب چه ساده رفتی

امشب آهنگی دیگر از رسانه صبا موزیک ، دانلود آهنگ جدید سعید عرب بنام چه ساده رفتی همراه با متن موزیک...

تنظیم : انوش تقوی , موزیک : مجتبی ابو القاسمپور , ترانه : علی تونکو

Download New Music “Che Sade Rafti” Of Saeed Arab Whit Direct Links On Saba-Music

متن آهنگ چه ساده رفتی از سعید عرب

دانلود آهنگ جدید حمید صفت اون دیوونس

یادته که میگفتی جات توی قلبمه

میگفتی تو دنیا فرق داری با همه

میگفتی همیشه ما میمونیم مال هم

کنار هم هستیم تو شادی تی غم

تو میدونستی که من چقدر وابستتم

واسه داشتنه عشقت میگذرم از خودم

چی شد اون همه حرفا چی شد اون عشقه پاک

جوری رد شدی از من که افتادم به خاک

رفتیو قول و قرارو شکتی

نموندی پای عهدی که بستی

تو که میگفتی تا آخرش هستی

چشاتو بستی رو من قلبم

ساده دنیامو پاشیدی از هم

منو آسون سپردی دست غم

تموم دنیامو همه آرزهامو

چه ساده پای حرفای تو باختم

تو گذشتی راحت از منو احساسم

چه ساده بودم تورو نشناختم

رفتیو قول و قرارو شکتی

نموندی پای عهدی که بستی

تو که میگفتی تا آخرش هستی

چشاتو بستی رو من قلبم

ساده دنیامو پاشیدی از هم

منو آسون سپردی دست غم

دانلود آهنگ جدید حامد همایون دنیای من


تاريخ : ۱۳٩٥/٩/۱۳ ساعت: ۱٠:۳٩ ‎ق.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها : موزیک ، دانلود ، آهنگ ، جدید



مواد طبیعی ضدآفتاب : پزشکان ایران


 

  • مواد طبیعی ضدآفتاب : پزشکان ایران
    ************************************************************

    شکلات
    تلخ؛ از آنجا که شکلات تلخ نوعی آنتی اکسیدان قوی و غنی از فلاوانوئید است، از پوست در برابر آفتاب سوختگی و سرطان محافظت می‌کند. فلاوانوئید، نور ماورای بنفش را به خود جذب می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. در صورت مصرف روزی تنها ۵۶ گرم شکلات تلخ خطر بروز سرطان کاهش پیدا می‌کند.

    سبزی‌های
    برگ سبز؛ این نوع سبزی‌ها حاوی کاروتنوئید و آنتی اکسیدان‌هایی مانند لوتئیناست که از پوست در برابر آسیب نور خورشید و بیماری‌های پوستی محافظت می‌کند. مصرف اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر خطر سرطان را ۵۰درصد کاهش می‌دهد. کلم بروکلی نیز مفید است و برای به دست آوردن اثر مثبت آن کافی است روزی نصف پیمانه مصرف کنید.

    ماهی؛
    ماهی ماکرو، سالمون، ساردین، قزل آلا و شاه ماهی غنی از اسید چرب امگا۳ است که خطر بروز ملانوما کشنده‌ترین نوع سرطان پوست را کاهش می‌دهد. خوردن هفته‌ای ۲ وعده ماهی برای محافظت از پوست کافی است. مکمل‌های روغن ماهی نیز در کاهش آفتاب سوختگی موثر است.

    سبزیجات
    نارنجی؛ هویج و کدو حلوایی حاوی بتاکاروتن است که به طور موثر کاهش دهنده آفتاب سوختگی است. هر چه گیاه رنگی‌تر باشد، قدرت محافظتی آن در برابر اشعه ماورای بنفش بیشتر است و آثار پیری و سرطان پوست را نیز کاهش می‌دهد. البته پس از مصرف ویتامین D، از ضدآفتاب استفاده کنید.

    گوجه فرنگی؛ متخصصان انگلیسی در یک مطالعه جدید دریافته‌اند که گوجه فرنگی می‌تواند پوست را جوان نگه دارد و از این بافت حیاتی در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند.

    متخصصان متوجه شدند که خوردن خوراکی‌های تهیه شده از گوجه فرنگی برای حفاظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و نیز پیشگیری از پیری پوست ناشی از تماس با نور خورشید، مفید است.

    گوجه حاوی ترکیبی به نام لیکوپن است که با پیری مقابله می‌کند. لیکوپن از رنگدانه‌های طبیعی موجود در گوجه است که در فرآیندهای مختلف طبخ و تهیه سس کچاپ و رب و آب گوجه فرنگی، مقدار آن نه تنها از بین نمی‌رود بلکه افزایش پیدا می‌کند. این متخصصان پوست ۲۰زن داوطلب را که نیمی از آن‌ها به مدت ۱۲هفته از سس گوجه فرنگی همراه با روغن زیتون مصرف کرده بودند، آزمایش کردند. این زنان با گروه دیگری مقایسه شدند که در طول مطالعات فقط روغن زیتون مصرف کرده بودند. متخصصان دریافتند میزان مقاومت پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشیدی در زنانی که سس گوجه نیز خورده بودند به میزان چشمگیری بیشتر بود.

    بنابراین گزارش، گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های آ و ث، اسید فولیک یا بتاکاروتن و مقدار کمی از ویتامین‌های گروه ب شامل ب۱، ب۲، ب۳ و ب۵ است. گوجه همچنین دارای مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی است.

    گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن این ویتامین‌ها و املاح، از بدن در برابر امراض و بیماری‌های عفونی محافظت می‌کند. مصرف آن به بدن نیرو و نشاط می‌بخشد و پوست و دانه‌های آن به هضم غذا کمک می‌کند و در پاکسازی روده‌ها موثر است. همچنین آب گوجه فرنگی ادرارآور مفیدی است.

    گوجه فرنگی در عین حال هضم مواد نشاسته‌ای را آسان می‌کند و به همین دلیل از آن سس درست و با حبوبات پخته مصرف می‌کنند.

     


تاريخ : ۱۳٩٥/٩/۱٢ ساعت: ۱٠:۳٥ ‎ق.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :



قدرت یادگیری دخترها بیشتر است یا پسرها؟


 

  • قدرت یادگیری دخترها بیشتر است یا پسرها؟
    قدرت یادگیری دخترها بیشتر است یا پسرها؟

    تفاوت دخترها و پسرها از نظر روانشناسی
    کودکان به رفتارهای والدین توجه کرده و هنگام بازی نقش مشابه والدین همجنس خود را انتخاب می کنند به طوریکه در بازی دخترها نقش مادر و پسرها شغل پدر را انتخاب می کنند.دخترها در زمان کودکی به سراغ بازی‌هایی مانند خاله بازی و عروسک بازی می روند اما پسرها بیشتر بازی با تفنگ و ماشین را انتخاب می کنند.

    دختران نسبت به پسران به مسائل و موارد به صورت عینی و جزئی نگاه می کنند به طور مثال دخترها مسائل ریاضی را با شکل یاد می گیرند اما پسرها به صورت کلی با مسائل روبه رو می شوند. 

     
     تفاوت اضطراب دانش آموزان دختر با دانش آموزان پسر
    دانش آموزان دختر اضطراب های خود را با صحبت کردن با دوستان و خانواده اما پسرها این حالت را با تحرک بدنی تخلیه می کنند.

     تفاوت دخترها و پسرها در مسئولیت پذیری
     دخترها در هر شرایط روحی، استرس، شکست و نظم، مسئولیت شان را به تعویق نمی اندازند، اما پسرها با اولین استرس و اضطراب، به دلیل فشار زیاد و درگیری شدید با موضوعی که ذهن شان را آزار می دهد، مسئولیت هایشان را فراموش می کنند.

     تفاوت مغز دخترها با مغز پسرها
    درمغز دخترها نیمکره چپ و راست با همدیگر ارتباط دارند، اما در مغز پسرها این دو نیمکره از ارتباط اندکی با یگدیگر برخوردارند. دانش آموزان دختر می توانند کارهایی همچون حرف زدن، کار با رایانه، انجام تکلیف و خوردن را در یک زمان انجام دهند اما پسرها فقط یک کار را می توانند انجام دهند.

     نتیجه: با توجه به مباحث بالا بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت در یادگیری وجود دارد که این نشان دهنده این است که دخترها نسبت به پسرها فعال تر  و درس خوان تر هستند.
    لینک ورود به کانال میگنا

     


تاريخ : ۱۳٩٥/٩/۱٢ ساعت: ٦:۱٠ ‎ق.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :



گزارش علی شعیب از فرار مردم از منطقه جبل بدرو در شرق حلب زیر آتش مسلحین :: تحولات جهان اسلام


 

  • گزارش علی شعیب از فرار مردم از منطقه جبل بدرو در شرق حلب زیر آتش مسلحین :: تحولات جهان اسلام

    مردمی که از مناطق تحت کنترل مسلحین گریخته اند به علی شعیب در مورد وضعیت انسانی بحرانی و آتش گشودن مسلحین به سمت مردم در حال فرار از شرق حلب خبر می دهند.

    با توجه به وضعیت موجود دیگر استفاده از عبارت "سپر انسانی" توصیف دقیقی از وضعیت اکثریت قریب به اتفاق مردم غرب حلب نیست و آنها رسما در نقش"گروگانهای" مسلحین هستند.

    گروگانهایی که با افزوده شدن بر تعدادشان حاوی روایتهای زنده ای از زندگی در شرق حلب هستند.

    روایتهایی که قاعدتا مطلوب رسانه های جریان غالب غربی و عربی نیست و آنها چاره ای جز سکوت، بایکوت و سانسور این اخبار نخواهند داشت.

     


تاريخ : ۱۳٩٥/٩/٩ ساعت: ٦:۳٧ ‎ب.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :



به شکل قابل پیش‌بینی‌ای غیرمنطقی: مروری بر کتاب Predictably Irrational از دن اریلی :: محفل، وب‌نوشته‌های متین خسروی


 

  • به شکل قابل پیش‌بینی‌ای غیرمنطقی: مروری بر کتاب Predictably Irrational از دن اریلی :: محفل، وب‌نوشته‌های متین خسروی

    دن اریلی، استاد Behavioral Economy دانشگاه MITست. در توصیف این حوزه خودش می‌گوید قوانین سنتی اقتصاد بر اساس قوانینی پایه‌ای بنا شده‌اند که یک جامعه‌ی انسانی واقعی را نمی‌بیند. برای مثال تناسب یا هم‌سویی عرضه و تقاضا از مفاهیمی‌ست که شاید خیلی از ماها شنیده‌باشیم و بسیاری آن را از موارد پایه‌ای اقتصاد و بازاریابی می‌دانند اما در بسیاری از موارد می‌بینیم اتفاقاتی کاملاً متفاوت رخ می‌دهد (و به قول یکی از فعالان این حوزه، صنایع high tech اصلاً بیشتر بازارسازی می‌کنند تا بازاریابی). حوزه‌ی اقتصاد رفتاری بر جنبه‌های انسانی اقتصاد تکیه می‌کند و معتقد است انسان‌هایی که بازار و صنعت را می‌سازند بخردترین موجودات نیستند بلکه در بسیاری از موارد با خطاهای شناختی بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

    اریلی که یکی از پرخواننده‌ترین ستون‌های وال‌استریت ژورنال را می‌نویسد در این کتاب با نگاهی علمی به خطاهای شناختی انسان‌ها می‌پردازد و در مواردی برای غلبه بر آن راه حل ارائه می‌کند.

    Predictably Irrational - Dan Ariely

    بعد از آنکه در مقدمه‌ی کتاب، او به خطاهای فکری پرستاران باتجربه‌اش در بیمارستان اشاره می‌کند که چگونه فکر می‌کردند برای بیمار، درد ناگهانی و طولانی با درد کم اما ممتد یکی است و حتی بعد از دیدن نتایج آزمایش‌های علمی هم دست از باورشان برنداشتند، در فصل اول راجع به خطای "ارتباط‌دادن" صحبت می‌کند. در این فصل او توضیح می‌دهد که چگونه زمانی که چند گزینه در اختیار داریم، با مقایسه‌های اشتباه و ارتباط‌دادن‌های بی‌مورد گزینه‌ای را انتخاب می‌کنیم که لزوماً بهترین گزینه نیست. سفر به پاریس، ۵۰۰ هزار تومان، ۵۰۰ هزار تومان، تور ویژه‌ی سفر به رم با هتل ۵۰۰ هزار تومان، تور عادی رم بدون محل اقامت هم ۵۰۰ هزار تومان... کمی فکر کنید. اگر فرانسه و ایتالیا هر دو برایتان به یک اندازه جذاب باشند، کدام را انتخاب می‌کنید؟ احیاناً سر از رم در نیاوردید؟!

    فصل دوم در خصوص اهمیت اولین حرف‌ها و پیشنهادهاست. این که چرا ما به دریافتی‌هایمان گیر می‌کنیم و سخت حاضر می‌شویم پیش‌فرض‌هایمان را در خصوص ارزشمندی، قیمت و... تغییر دهیم.

    در فصل بعد او به سراغ معجزه‌ی کلمه‌ی "رایگان" می‌رود که چطور رایگان شدن یا شانس رایگان بردن، انگیزه‌ی ما را دوچندان می‌کند. خاطرم هست چند سال پیش در مجله‌ای مقاله‌ای خواندم که نویسنده‌اش می‌گفت نگران آن روزی هستم که اگر بگویند با ارسال عدد ۱ و اعلام حمایت از تیم رو در روی تیم ملی، ۵ هزارتومان شارژ رایگان دریافت خواهید کرد و همه با میل و رغبت ۱ را بفرستند. خوب یادم می‌آید آن سال چقدر تب و تاب قرعه‌کشی‌ها و جایزه‌دادن‌ها و با خرید این، آن را رایگان دریافت کنیدها داغ بود.

    فصل چهارم کتاب به مفهوم عرف بازار و عرف جامعه اختصاص داده‌شده. این که ارزش‌گذاری در بازار (جایی که پول در آن مطرح است) چگونه است  ارزش‌گذاری در جامعه چطور. و چه می‌شود اگر در بازار، جامعه‌ای رفتار شود یا در جامعه به شکل بازاری... و این که آیا می‌شود این دو را با هم ادغام کرد؟

    به شخصه با یکی از دوستانم قرار گذاشته‌ام وقتی با هم برای خوردن عصرانه می‌رویم، راجع به "تقسیم هزینه" صحبت نکنیم و بگذاریم گوشه‌ای از زندگیمان محل تمرین دوری از پول‌پرستی باشد!

    در فصل بعد او به طور خاص به اثر برانگیختگی در تصمیم‌گیری می‌پردازد و آزمایش‌هایی را بررسی می‌کند که نشان می‌دهد انسان برانگیخته (از خشم، از شادی، یا از لذت جنسی) چطور در مقایسه با انسان خون‌سرد قبلی تبدیل یه هیولایی می‌شود.

    در ادامه او به اهمال‌کاری می‌پردازد و این خطای ذهنی را با دقت علمیش بررسی می‌کند. بعد از اهمال کاری در فصل هفتم نوبت به مشکلمان در تصمیم‌گیری‌ها می‌رسد و رفتار انسان‌ها در برابر ۲ گزینه، یا ۱۰ گزینه را با هم مقایسه می‌کند. همچنین در فصل بعدی هم به بررسی سوگیری ذهن و این که چطور آنچه می‌خواهیم را می‌بینیم می‌پردازد.

    بعد از این خطاهای مربوط به تصمیم‌گیری به خطایی می‌پردازد که آن را اثر دارونما یا placebo می‌شناسیم و با این سؤال شروع می‌کند که چرا آسپرین ۲ هزار تومانی از  آسپرین ۵۰۰ تومانی درد را تسکین می‌دهد!

    و سپس به سراغ شخصیت می‌رود. در فصل ۱۱ به بررسی عمیق صداقت، اعتماد و دیگر جنبه‌های شخصیت می‌پردازد و در فصل ۱۲ مطرح می‌کند که در کمال بی‌منطقی زمانی که بحث پول مطرح نباشد، آن شخصیت‌هایی که در فصل ۱۱ بررسی شدند چقدر شکننده‌تر می‌شوند. و چطور ما یک خودکار را از مدرسه، دانشگاه یا اداره برمی‌داریم برای خودمان (و خیلی وقت‌ها حتی اسم دزدی هم روی آن نمی‌گذاریم) اما حاضر نیستیم یک هزاری را از زمین برداریم و در جیبمان بگذاریم. و اتفاقاً در گوشه‌ای از مثال‌هایش از ایران نیز صحبت می‌کند!

    عدم صداقت و اعتماد در ایران و فضای کسب و کار

    دن اریلی آخرین فصل را هم به بررسی رشته‌ی خودش می‌پردازد و این که اقتصاد کلاسیک می‌گوید چیزی به نام ناهار مجانی وجود ندارد اما انسان‌ها در مواردی بسیار غیرمنطقی عمل می‌کنند. و اتفاقاً در موارد قابل پیش‌بینی‌ای غیرمنطقی عمل می‌کنند. به طوری که شاید بتوانیم با پیش‌بینی این بی‌منطقی‌ها یک ناهار مجانی هم برای خودمان دست و پا کنیم!

    قطعاً ما خطاهای زیادی در طرز فکر و رفتارمان داریم. شاید آشنا شدن با این ضعف‌ها اولین قدم و یکی از مؤثرترین قدم‌ها در بهبود عملکردمان باشد.

    این کتاب را اخیراً نشر مازیار با نام "نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر" منتشر کرده که می‌توانید از آدینه‌بوک تهیه کنید . همچنین اگر تمایل داشتید، PDF انگلیسی این کتاب را از این لینک دانلود کنید:

    Predictably Irrational - Dan Ariely

     


تاريخ : ۱۳٩٥/٩/٦ ساعت: ٩:۳۱ ‎ب.ظ ا نویسنده : علی بابازاده ا نظرات ()
تگ ها :


امکانات وب